دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
یک کارشناس اقتصادی:
یک کارشناس اقتصادی، با بیان این‌که نسبت مالیات در کشورهای پاکستان و ترکیه با تولید ناخالص داخلی آن‌ها، معادل ۲۰ درصد است، تصریح کرد: اگر بخواهیم ۲۰ درصد مالیات بگیریم (معادل ۵۵۰ هزار میلیارد تومان)، با توجه به این‌که بودجه ما ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است، با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، مازاد درآمد مواجهه می‌شویم تا خدمات بهتری را، به مردم ارائه کنیم.

به گزارش آوای خزر، محمدرضا یزدی‌زاده اظهار کرد: اگر وضعیت اخذ مالیات به همین روالی باشد که تاکنون و پیش از این دیده‌ایم و متاسفانه در این زمینه، در ساختار بودجه هم اصلاحاتی رخ نداده است؛ مسلما از همان کسانی که تاکنون مالیات می‌دادند؛ مالیات گرفته می‌شود. احتمالا با شرایط  بودجه و کسری که قطعا در آن اتفاق می‌افتد؛ این امر، موجب بروز آثار تورمی خواهد شد که فشار آن بر مردم و طبقات ضعیف جامعه خواهد بود.

وی با بیان این‌که فرار مالیاتی در دو بخش، یکی شفافیت اقتصادی و دیگری در اقتصاد زیرزمینی اتفاق می‌افتد، گفت: بخش عمده‌ فرار مالیاتی در اقتصاد زیرزمینی به دلیل تسهیلاتی که در سیستم مبادلاتی کشور وجود دارد، اتفاق می‌افتد. یعنی مبادلات صورت می‌گیرد بدون اینکه ردی از آن‌ها گذاشته شود.

چک در وجه حامل، عامل فرار مالیاتی

یزدی‌زاده که در برنامه پایش حاضر شده بود، افزود: در کشوری که در آن می‌توانید از چک حامل استفاده کنید؛ هر معامله‌ای که به وسیله این چک انجام می‌شود، در هیچ مکانی ثبت نمی‌شود که این موضوع باعث فرار مالیاتی خواهد شد.

توقف چک‌های حامل، راهکار مبارزه با فرار مالیاتی

این اقتصاددان در پاسخ به این‌که راه مقابله با این موضوع چیست، گفت: قانونی تصویب شد تا بعد از پنج سال تلاش، چک حامل و حواله کرد متوقف شود. در این قانون به بانک مرکزی دو سال مهلت دادند تا آن را اجرا کند؛ در حالی که اجرای این قانون دو ماه بیش‌تر زمان نمی‌برد. پیش از این بانک مرکزی در جهت مبارزه با نرخ ارز در بازار آزاد، چک‌های بانکی را متوقف کرد. بنابراین، برای این موضوع هم می‌توان چک شخصی را متوقف کرد تا هم اقتصاد شفاف شود و هم اینکه شما بتوانید مالیات بگیرید.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد آمریکا را بررسی کنید، از ۲۰۰ سال قبل تاکنون اسکناس ۱۰۰ دلاری بیشتر چاپ نشده است. آیا عقلشان نمی‌رسد که پول‌های بیشتری تولید کنند؟ چرا، می‌رسد بلکه چون می‌دانند این اقدام پولشویی است‌، این کار را انجام نمی‌دهند. در آنجا چیزی تحت عنوان چک نداریم، در مکانی که سیستم تراکنش مالی به شدت کنترل می‌شود، حاضر نیستند همچین ریسک‌هایی را قبول کنند. درحالی که در کشور ما این اتفاق می‌افتد.

یزدی‌زاده درباره منابع درآمدی در بودجه، اظهار کرد: دو راه در این زمینه وجود دارد؛ یکی اینکه شفافیت اقتصاد کشور و دیگری، مبارزه با فرار مالیاتی است. در این زمینه، اگر بانک مرکزی بخواهد می‌تواند تا آخر همین ماه، دستور توقف چک‌های حامل و حواله‌کرد را صادر کند. راهش خیلی ساده است، کافی است اعلام کند هر کسی که چک حامل و حواله کرد در دستش است؛ در بانک به نام خودش ثبت کند.

مالیات بر درآمد، نمی‌تواند شکاف طبقاتی را جبران کند

این اقتصاددان با بیان اینکه باید پایه‌های جدید مالیاتی را وضع کنیم و کشورهای صنعتی به این نتیجه رسیده‌اند که شکاف سرمایه و طبقاتی به وسیله سیستم مالیات بر درآمد قابل تامین و جبران نیست، تصریح کرد: کسی که درآمد بالاتر دارد، درست است مالیات بیش‌تری می‌دهد اما باز هم درآمد بیشتری دارد. آن کسی که درآمد بالاتری دارد توان سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و استفاده از فرصت‌های بیشتری دارد؛ بنابراین، توان این را دارد که درآمد را تبدیل به ثروت کند. ثروت یک سیستم خودتقویتی دارد و روز به روز بیشتر می‌شود که این امر موجب می‌شود تا شکاف طبقاتی در جامعه بالا برود و در جامعه به صورت لوکس‌گرایی و مسائل دیگر بروز کند.

وی اظهار کرد: تمام کشورهای صنعتی، قوانین مالیات بر ثروت را طراحی کرده‌اند و هر شکلی از تشکیل ثروت را مورد اثبات مالیات قرار می‌دهند. در برخی از این کشورها، پس‌انداز، خانه، اتومبیل و اوراق قرضه دولتی مشمول مالیات هستند. علت اینکه کشورهای صنعتی به این سمت رفتند این بود که از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، ضریب جینی (فاکتوری که نحوه توزیع درآمد و ثروت در جامعه را، تبیین می‌کند) از 29 صدم به 32 صدم رسید و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که این اقدام را انجام دهند.

یزدی‌زاده ادامه داد: ما از ۲۵ سال پیش دچار سرطان تورم هستیم که آن فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر می‌کند. اما هیچکدام از کارشناسان ما به این قضیه ورود نکردند. اکنون این تورم بوجود آمده و ما برای کنترل آن به سراغ یکسری سیاست‌های پولی رفته‌ایم اما به آثاری که این موضوع بر جامعه گذاشت توجه نکردیم. شکاف طبقاتی که این موضوع ایجاد کرد را بررسی نکردیم و این وظیفه سیستم مالیاتی است.

انتقاد از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

وی با انتقاد از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، اظهار کرد: ممنوع کردن واردات خودرو راهکار مناسبی نیست، شما وقتی واردات خودرو را ممنوع کردید، قیمت خودرو افزایش پیدا کرد. راهکار مناسب برخورد با این موضوع، مالیات حق استفاده است. کالاهایی که فکر می‌کنید لوکس و جز سرمایه‌های غیرمولد هستند، باید مالیات بپردازند.

خانه‌های زیر ۵ میلیارد تومان، معاف از مالیات

این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: در وضع مالیات حق استفاده، باید جوری اقدام کنیم که مالیات به طبقات متوسط و ضعیف اثابت نکند. خانه‌های زیر ۵ میلیارد تومان را از مالیات معاف کنیم تا مطمئن باشیم اقشار ضعیف و متوسط جامعه مورد اصابت قرار نمی‌گیرند. حداقل این‌ دو مالیات (مالیات حق استفاده و مالیات بر ثروت) معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارند. اگر تحقق این دو نوع مالیات را در کنار توقف چک‌های حامل در نظر بگیریم، تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌توانیم منابع درآمدی جدید ایجاد کنیم.


یزدی‌زاده، خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشور را با کشورهای پاکستان و ترکیه مقایسه کنیم، می‌بینیم که نسبت مالیات در این کشورها با تولید ناخالصی داخلی آن‌ها معادل ۲۰ درصد است. ما اگر بخواهیم ۲۰ درصد مالیات بگیریم، یعنی ۵۵۰ هزار میلیارد تومان، مالیات بگیریم، درحالی که بودجه ما ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است، معادل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، مازاد درآمد می‌آوریم تا خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

وی ادامه داد: این امر مستلزم این است که کارشناسان ما، اولا راه‌های اقتصاد زیرزمینی را شناسایی کنند و با آن‌ها برخورد کنند و ثانیا پایه‌های جدیدی مالیات براساس طبقه ثروتمند و امور غیرمولد گرفته شود. اگر فرض کنیم معادل ۴ درصد اتومبیل‌های کشور متوسط ارزشی همچون ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشند، معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر مولد در ایران و ۷ برابر پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌شود که اگر این امر محقق می‌شد، ما تحریم نمی‌شدیم و صادرات خام نداشتیم که این امر موجب عدم ایجاد تورم، برداشتن منابع مالی از تولید و مبارزه با تجمل‌گرایی می‌شود.

این اقتصاددان در پایان در پاسخ به این‌که چه کسانی مخالف این موضوع هستند، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کارشناسی، سیاستمدار و قانونگذاری با این طرح مخالفت کند. دو گروه ممکن است با این طرح مخالفت کنند؛ یک انسان‌های مغرضی که می‌خواهند به کشور ضربه بزنند و دوم افرادی که منافع شخصی دارند ولی منافع کوتاه مدت خود را به بلند مدت ترجیح می‌دهند. افرادی که منافع بلندمدت دارند، با این طرح موافق هستند، زیرا کسی که ثروت دارد، اگر می‌خواهد ثروتمند بماند و ثروتش را گسترش بدهد، نیاز به امنیت اجتماع دارد که این امر مستلزم کاهش فشار طبقاتی است.

انتهای پیام/2000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار